تا چند سال پیش بود که پیام رسان‌های اجتماعی به طور پراکنده در تلفن‌های همراه افراد پیدا می‌شد. اما ضعف اینترنت همراه و کمبودهای گوشی هوشمند از دلایل استفاده کم مردم از فضای مجازی بود. اما با ظهور پیام رسان‌های وایبر و واتساپ ایجاد مشاغل مجازی رفته رفته سرعت گرفت.

این سرعت زمانی افزایش یافت که پیام رسان جدیدی به نام تلگرام آمد. پس از آنکه قابلیت ایجاد کانال به تلگرام افزوده شد بسیار به اهمیت آن در کسبو کار اینترنتی واقف شدند. امروزه با رونق کسب وکارهای آنلاین بسیاری از صاحبان کانال‌های فروشگاهی در پی افزایش ممبرهای کانال خود هستند.

زمانی که مزایا و درآمد خوب کانال ها برای همه عیان شد ، تمایل افراد به تلگرام دوچندان شد. در روزهای اول شاید موفقیت در تلگرام بدون برنامه ریزی هم ممکن بود اما امروز دیگر داستان متفاوت است و برای موفقیت در تلگرام باید برنامه ریزی دقیق کرد.